15 september 2023
5 tips om je verzendproces te optimaliseren!
Verstuur jouw pakketten met MyParcel: verzendlabels maak je direct aan vanuit GoedGepickt! In samenwerking met MyParcel geven we in deze blog 5 tips om jouw verzendproces te optimaliseren.
Zodra je een bestelling binnenkrijgt, wil je natuurlijk maar één ding. De bestelling zo snel mogelijk versturen, zodat deze binnen no-time bij jouw klant bezorgd wordt. Om dit voor elkaar te krijgen, moet jouw verzendproces een geoliede machine zijn. Van het aanmaken van de zending, de Track & Trace informatie tot het retourproces. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het gelukkig niet! Het gebruik van een verzendplatform helpt jou om het verzendproces van A tot Z efficiënt in te richten, zodat jij tijd en kosten bespaart. Daarbij zorgt een effectief verzendproces voor tevreden klanten én dus meer kans op een herhaalaankoop. Hieronder geven we je vijf tips.
1. Koppel al jouw verkoopkanalen aan een verzendplatform
Verkoop jij jouw producten via Amazon, Etsy of Bol.com? Of maak je gebruik van de webshopsoftware van Shopify of WooCommerce? Op welke manier je jouw producten ook verkoopt, jouw webshop is altijd te koppelen aan een verzendplatform.
Wanneer je jouw verkoopkanalen aan een verzendplatform koppelt, worden de adresgegevens automatisch doorgestuurd naar het verzendplatform op het moment dat er een bestelling binnenkomt. Hierdoor hoef je niet langer handmatig adressen te kopiëren en te plakken. Dat is niet alleen minder foutgevoelig, maar scheelt ook een hoop tijd!
2. Kies handige functionaliteiten die bij jouw onderneming passen
Veel verzendplatformen bieden naast het aanmaken van verzendlabels, ook allerlei extra functionaliteiten aan die jou helpen om jouw gehele verzendproces efficiënter in te richten. Zo biedt MyParcel onder andere de volgende functionaliteiten:
- Track & Trace e-mails versturen.
- Jouw eigen Track & Trace en retourportaal personaliseren.
- Verzenden via jouw eigen verzendcontract.
- De mogelijkheid om jouw verzenddata te analyseren.
Zo’n groot aantal functionaliteiten kan overweldigend zijn wanneer je een account aanmaakt bij een verzendplatform. Focus je echter op de functionaliteiten die voor jóuw webshop relevant zijn en ga daarmee aan de slag. Deze functionaliteiten kunnen jou écht helpen om jouw verzendproces zo efficiënt mogelijk in te richten. Dit bespaart jou een heleboel tijd en hiermee voorkom je fouten!
3. Bied meerdere vervoerders en verzend- en bezorgopties aan
Consumenten hebben behoefte aan keuzevrijheid. Zij willen zelf kunnen kiezen waar en wanneer hun bestelling geleverd wordt, en door welke vervoerder. Veel verzendplatformen bieden daarom meerdere vervoerders en verzend- en bezorgopties aan. Dat is klantvriendelijk én zo geef je jouw klanten meer controle over de zending. Maak daar dan ook zeker gebruik van!
Zo bieden PostNL en DHL diverse handige opties aan. Met DHL For You Vandaag bied je jouw klanten bijvoorbeeld de optie tot Same Day Delivery. Een bestelling wordt dan nog dezelfde avond bezorgd bij jouw klant. Verstuur je een bestelling met een hoge waarde? Dan kun je gebruikmaken van de PostNL optie ‘Handtekening voor ontvangst’ om extra zekerheid te krijgen over jouw zending. Daarnaast kunnen jouw klanten kiezen voor ochtend- of avondlevering van PostNL en zorgen dat ze thuis zijn rondom het tijdstip van afleveren. Dit vergroot de kans op een succesvolle bezorging!
4. Houd jouw klanten op de hoogte van de verzendstatus
Een belangrijk onderdeel van het verzendproces is het informeren van jouw klanten over de verzendstatus van hun bestelling. 78% van de consumenten bekijkt namelijk meerdere keren de status van een bestelling via de Track & Trace informatie.
Sommige verzendplatformen bieden jou de mogelijkheid om een eigen Track & Trace mail en -pagina ontwerpen. Jouw klant ontvangt dan automatisch een mail met een Track & Trace code, die verwijst naar jouw persoonlijke Track & Trace pagina. Hier kun je onder andere je eigen huisstijlkleuren, logo en promotiebanner toevoegen. Via de pagina kunnen klanten goed de verzendstatus in de gaten houden. Dat is niet alleen transparant, maar voorkomt ook een hoop vragen over de status van de zending.
5. Zorg voor een duidelijk retourbeleid
75% van de online shoppers komt niet meer terug na een slechte retourervaring. Een belangrijk onderdeel van jouw verzendproces is dus óók het afhandelen van mogelijke retouren. Via een verzendplatform kun je vaak jouw eigen retourservice inrichten. Als een klant wil retourneren, dan ontvangen ze een retourmail in de huisstijl van jouw webshop. Vervolgens kunnen ze doorklikken naar een retourpagina, waarop het retourlabel gedownload kan worden en zij retourzending kunnen volgen via de Track & Trace informatie.
Je kunt jouw klanten ook vragen om de retourreden. Voldoet het product bijvoorbeeld niet aan de verwachting, is het kapot of komt het niet overeen met de beschrijving? Handige inzichten die jij kunt gebruiken om toekomstige retouren te voorkomen.
Start binnen enkele minuten met verzenden
Op zoek naar een alles-in-één verzendplatform om jouw verzendproces van A tot Z te optimaliseren? Verstuur pakketten, brievenbuspakjes, post en pallets eenvoudig en snel wereldwijd met MyParcel. Hoe meer je verstuurt, hoe goedkoper verzenden wordt! Registreer je gratis bij MyParcel en krijg direct toegang tot vele standaard functionaliteiten. Zo biedt MyParcel 25+ gratis webshop koppelingen, kun je jouw Track & Trace pagina en -mail personaliseren én jouw hele retourservice inrichten. Heb je vragen of wil je meer weten over het verzendplatform van MyParcel? De klantenservice van MyParcel staat 6 dagen per week voor je klaar.
Gebruikmaken van MyParcel in GoedGepickt?
Wil jij ook razendsnel jouw zendingen aanmaken en verwerken via MyParcel? Probeer het uit in GoedGepickt! Meer informatie over de koppeling met MyParcel en hoe je deze maakt vind je in dit artikel op onze helppagina. Natuurlijk mag je ons met vragen altijd bellen of mailen.
Maak jij nog geen gebruik van onze software en ben je hier nieuwsgierig naar? In een gratis demo, welke je kunt plannen op een moment dat jou het beste uitkomt, delen wij ons scherm en laten we de functionaliteiten zien. Ook is er uiteraard ruimte voor vragen. Plan direct een demo in via deze link.
GoedGevraagd
Heb je vragen over MyParcel in combinatie met GoedGepickt, welke koppelingen je met GoedGepickt kunt maken of andere vragen met betrekking tot het gebruik van GoedGepickt webwinkel magazijnsoftware? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!