06 december 2024

Het eind van het jaar is in zicht en dan komt ook de welbekende voorraadcontrole weer om de hoek kijken. Wanneer je gebruikt maakt van een WMS wordt al je voorraad al digitaal bijgehouden, ook van externe verkoopplatformen. Wil je een extra voorraadtelling uitvoeren? Dat kan! In GoedGepickt kun je gebruik maken van de functionaliteit; voorraadcontrole. We leggen je in deze blog uit hoe het werk!
Voorraadcontrole – hoe werkt het?
Het is heel eenvoudig! Via een voorraadlocatie kan je een voorraadcontrole starten. Hier kan je de aantallen van het product scannen met behulp van een barcodescanner. Hierna weet je direct of de voorraad die fysiek op de plank ligt overeen komt met de voorraad die bekend is in GoedGepickt. Mocht hier een verschil in zitten kan je deze direct muteren.
Barcodescanner vs handmatige controle
Wij raden het gebruik van een barcodescanner aan maar dit is zeker niet verplicht. Alle opties in de functionaliteit voorraadcontrole zijn ook handmatig uit te voeren. Let wel op: bij het handmatig verwerken van de voorraadcontrole is het moeilijker om fouten te voorkomen, daarnaast is het ook tijdrovender. Je bespaart met een barcodescanner een hoop tijd én voorkomt fouten. Daarnaast is het ook makkelijk om mee te werken voor mensen die dit nog nooit gedaan hebben, iedereen kan het dus doen!
Geen gedoe met picken en verzenden
Tijdens het uitvoeren van de voorraadcontrole kan je gewoon je bestellingen blijven verwerken! Dit betekent dat je webshops niet uitgeschakeld hoeven te worden en dat de voorraad gewoon geüpdatet blijft, zodat je geen verkoopkansen misloopt. Het tellen van de voorraad voer je per voorraadlocatie uit. Hierbij wordt ook opgeslagen en in het voorraadlocatie overzicht weergegeven wanneer een locatie voor het laatst is gecontroleerd. Zo weet je altijd waar je bent gebleven.
Rapportage met voorraadaantallen
Aan het eind van het jaar kan je gemakkelijk een voorraadrapportage aanmaken in GoedGepickt. En ja! Dit kan ook met terugwerkende kracht worden opgevraagd. Super handig als je wilt zien wat de voorraad was rondom een bepaalde feestdag of tijdelijke actie! Gebruik hiervoor het rapport; productvoorraad archief. Wil je de voorraad van één specifieke datum opvragen? Vul dan twee keer dezelfde datum in!
Druk, druk, druk!?
Is het voor jouw bedrijf een drukke periode met alle feestdagen bestellingen? En zit je helemaal niet te wachten op het uitvoeren van een voorraadtelling? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Maar wist je dat de voorraadtelling volgens de belastingdienst uitgevoerd dient te worden aan het einde van het boekjaar. Jouw boekjaar kan dus afwijken van het kalenderjaar en kan je de voorraadtelling op een ander moment in het jaar doen. Zo hoef jij je in een drukke periode helemaal geen zorgen te maken over de voorraadtelling.
Het belang van een nauwkeurige voorraadcontrole
Het is natuurlijk heel belangrijk om heel het jaar door je voorraad nauwkeurig bij te houden. Met GoedGepickt gaat dit heel makkelijk, je hebt namelijk het overzicht van ál je verkoopplatformen in één overzicht bij elkaar. Zo voorkom je dat je producten verkoopt die je helemaal niet op voorraad hebt, dit voorkomt frustratie bij de picker die op zoek gaat naar een product die er niet is en ook voorkomt het tijd voor de klantenservice medewerker. Een nauwkeurige voorraad draagt dus actief bij aan een goede klantervaring en een prettige werksfeer binnen de organisatie.
Maak je nog geen gebruik van een WMS en wil je ook graag tijd besparen en een goed overzicht van je voorraad? Met GoedGepickt houd je heel het jaar door je voorraad op peil & wordt dit automatisch ge-update op al jouw gekoppelde webshops en marketplaces. Wil jij dit ook? Neem dan contact met ons op!



