15 mei 2023
Je ziet steeds vaker dat leveranciers aanbieden om producten rechtstreeks naar de consument te sturen. Maar hoe handig is deze vorm van logistiek, dropshipping genoemd, eigenlijk echt? In samenwerking met Ecommerce news zetten wij enkele voor- en nadelen voor jullie op een rij.
Wat is dropshipping eigenlijk?
Met dropshipping kun je gebruikmaken van de voorraad van je leverancier. Zodra jij een bestelling ontvangt, stuurt jouw leverancier het artikel direct naar de klant. Dat klinkt ideaal, maar de kosten hiervan zijn natuurlijk doorberekend. Hierdoor is de inkoopprijs meestal hoger. Daarnaast werkt het alleen als de leverancier dezelfde service biedt als jij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan levertijd, verzendverpakking of het sturen van een track-en-trace mailtje.
Dropshipping vanuit Azië
Dropshipping is vooral bekend geworden door Chinese leveranciers. Zo biedt Shopify koppelingen waardoor je met een paar kliks goedkope producten uit AliExpress of andere grote platforms importeert. In een paar minuten heb je een complete webshop gelanceerd.
Enkele voordelen van dropshipping
- Je hebt minder werkkapitaal nodig (geen inkoopkosten vooraf);
- Je hebt niet te maken met restpartijen of afwaarderingen op voorraad;
- Je hoeft producten vooraf niet op te slaan of te versturen.
Dropshipping werkt eenvoudig, snel en je betaalt niets vooruit. Hierdoor kan je ook zonder groot startkapitaal een eigen webshop starten. Vaak zonder dat je werkelijk de producten zelf hebt getest of voorbereid bent op de klantenservice die hierbij komt kijken.
Enkele nadelen van dropshipping
- De (winst)marge is meestal lager;
- Je hebt geen unieke productinformatie;
- Je bent afhankelijk van levertijden/voorraad van je leverancier;
- De voorwaarden rond retouren/garantie zijn erg wisselend;
- Je hebt geen controle op de kwaliteit van de producten of de verzending.
Levertijd, kwaliteit en retouren
Vaak blijkt het vinden van het juiste aanbod en de juiste productinformatie complexer dan gedacht. Hoewel de leverancier meestal ook wel productfoto’s of -omschrijvingen biedt, is het lastig om daarmee onderscheidend te zijn. Zonder uniek aanbod en goede afstemming op je doelgroep is het lastig om iets te verkopen. Daarnaast zijn buitenlandse leveranciers niet altijd bekend met de Nederlandse markt. Soms werken ze met lelijke verzendverpakkingen, sturen ze geen track-en-trace-mails of zijn de producten van slechte kwaliteit.
Conclusie
Zonder uniek aanbod en goede afstemming op je doelgroep is het lastig om iets te verkopen. Daarnaast zijn buitenlandse leveranciers niet altijd bekend met de Nederlandse markt. Soms werken ze met lelijke verzendverpakkingen, sturen ze geen track-en-trace-mails of zijn de producten van slechte kwaliteit.
Juist bij dropshipping is het belangrijk dat je vooraf de juiste leverancier en producten uitzoekt. Want ook in Europa en zelfs in Nederland zijn er dropshippers te vinden die wel leveren tegen goede voorwaarden. Soms niet actief aan elke nieuwe startende webshop, maar bijvoorbeeld wel voor vaste klanten. Misschien staat je huidige groothandel er zelfs voor open.
Ideaal voor uitbreiden of aanvullen assortiment
Dropshipping wordt vaak gezien als een alternatief voor eigen voorraad. Maar producten die je vaak verkoopt wil je vaak liever zelf op voorraad, omdat je hiermee meestal betere inkooptarieven kunt onderhandelen. Als aanvulling kan dropshipping goed werken.
Als je het assortiment wilt uitbreiden met extra producten kan het in het begin lastig zijn om in te schatten hoeveel je van een nieuw product verkoopt. Via dropshipping kun je dat op een laagdrempelige manier testen. Hierdoor is het ideaal voor producten waarbij je niet het risico wilt lopen dat je straks restpartijen overhoudt of juist zo snel uitverkocht bent dat je nee moet verkopen.
Hierdoor is het een fijne oplossing voor het compleet maken van het assortiment. Ook is dropshipping ideaal voor artikelen die je eigenlijk liever niet op voorraad hebt, maar die wel het productaanbod compleet maken. Denk aan grote of zware artikelen die veel magazijnruimte innemen. Of juist artikelen die je zo weinig verkoopt dat je hier liever (nog) geen werkkapitaal of magazijnruimte aan spendeert, maar die wel een mooie toevoeging zijn voor je assortiment.
Dropshipping in GoedGepickt
Wanneer je voor een deel van je assortiment gebruik maakt van dropshipping, is er in GoedGepickt de mogelijkheid om deze producten uit te sluiten van de voorraadsynchronisatie & deze producten niet mee te nemen in de bestellingen / pakbonnen. Dit doe je door het product als extern te markeren.
Op het moment dat er een voorraadwijziging plaatsvindt door verkoopbestellingen, ontvangsten, etc in GoedGepickt, wordt de voorraad niet bijgewerkt in de externe platformen. Hierdoor kan je zelf een voorraad bijhouden. Meer informatie over externe producten in GoedGepickt vind je op onze helppagina.
Maak jij nog geen gebruik van onze software en wil je er mee over weten? In een vrijblijvende online demo delen wij ons scherm en laten de functionaliteiten zien. Deze demo kun je zelf inplannen op een moment welke jou het beste uitkomt. Ook is er natuurlijk ruimte voor vragen. Een demo plan je via deze link.
GoedGevraagd
Heb je vragen over dropshipping, hoe GoedGepickt jou kan helpen met het bijhouden van jouw interne én externe voorraad of andere vragen met betrekking tot het gebruik van GoedGepickt webwinkel magazijnsoftware? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!