Third party app – Returnless

Returnless: 44% sneller werken met een geautomatiseerd retourproces.

Retouren zijn vaak een ‘black box’ voor webshops. Het is niet zichtbaar ‘wat’ er retour komt, wanneer en waarom. Als webshop met een eigen magazijn wil je niet dat retouren er een rotzooitje van maken, maar als er ineens een onaangekondigd pallet vol retouren op de stoep staat dan gebeurt dit vaak wel. Een retour verwerken is omslachtig en duurt lang. Daarom worden retouren vaak aan de kant geschoven (letterlijk!). Hoe langer de verwerking van de retour duurt, hoe meer vragen er in de tussentijd binnenkomen op klantenservice, wantja, je klant zit ondertussen te wachten op een refund. 

Klinkt dit bekend? Jammer, want met een soepel retourproces kan je ontzettend veel winnen.

What are you missing out on?

  1. Tijd
    Retouren verwerken kost veel tijd omdat veel shops bij ontvangst een handmatige controle slag moeten maken en dan pas bepalen wat er met de retour moet gebeuren. Met een digitaal retourbeleid moet de retour eerst aangemeld worden. Zo bepaal je het hele proces voorafgaand, nog vóórdat de retour bij je terug is in het magazijn. Daarnaast beantwoorden klantenservice medewerkers doorgaans veel vragen over de status van retourzendingen. Probeer proactief te zijn door consumenten regelmatig status updates te geven. Zo vang je een groot deel van de retour vragen af. Hierdoor werken klantenservice medewerkers gem. 44% sneller.
  2. Klanttevredenheid
    Niemand zit te wachten op een retour. Ook je klanten niet. Het retourproces is een key element voor klanttevredenheid. Uit onderzoek blijkt dat 75 – 100% van de consumenten sneller herhaalaankopen zullen doen bij een soepel retourproces. Zie retouren dus niet als een obstakel, maar juist als een nieuwe verkoopkans voor jouw webshop!
  3. Efficiëntie
    Vaak kijken webwinkels enkel naar omzetcijfers en nemen zij retourcijfers niet in acht. Terwijl de winstgevendheid er in grote mate vanaf hangt. Door retourdata te analyseren kan je gerichte beslissingen nemen over je assortiment. Wantja, wat heb je aan je verkoopcijfers als het grootste deel weer retour komt? Precies niks, inderdaad.

Oke duidelijk, met grip op je retourproces en een duidelijk retourbeleid kan je efficiënter werken en tijd & geld besparen. 

Waar begin je? 

  1. First things first, bepaal je retourbeleid.
    Hoe ga je om met beschadigde producten? Hoelang is je retourtermijn? En wanneer biedt je gratis retourneren aan? Je retourbeleid is de basis vanaf waar je jouw retourproces gaat bouwen. Zonder beleid, kun je jouw retouren niet stroomlijnen.
  2. Let’s automate.
    Retourbeleid in kaart? Next! Retouren behandelen is vaak nog een handmatig proces. Stiekem werken ontzettend veel webshops met een fysiek retourformulier uit het jaar stillekes. Ga dan maar eens je retourbeleid toepassen, retourdata analyseren en je processen verbeteren. Pak je stoffige retourproces aan en zorg dat processen zoals je retourformulier en het verzamelen van je retourdata geautomatiseerd en digitaal verlopen.
  3. Data, data, data.
    Als je dan eenmaal je digitale retourproces hebt opgezet, zorg dan dat je retourdata verzamelt en analyseert. Niets is zo waardevol als je retourdata, want het geeft je direct inzicht in de effectiviteit van je assortiment. Welke producten komen vaak terug en waarom? Moet ik iets aan mijn maatvoering doen of juist betere foto’s maken? Met je retourdata zet je onderbuikgevoelens om in harde cijfers. Zo kan je gericht aan de slag met het optimaliseren van je assortiment en verlagen van je retourpercentage.

Lang verhaal kort. 

Je retourproces hoeft geen pijnpunt te zijn, maar kan je juist veel opleveren! Maar een soepel retourproces begint met een retourbeleid. Wanneer je dat in kaart hebt kan je veel tijd besparen door automatisering toe te passen. Wil je echt next level gaan? Analyseer dan regelmatig je retourdata, zodat je jouw assortiment kunt optimaliseren en zelfs retouren kunt gaan verlagen.

Over Returnless.

De online retouroplossing van Returnless automatiseert en versoepelt het retourproces voor webshops. In de Returnless portal zie je precies wat er retour komt, wanneer en waarom. Kortom, meer grip op je retourproces en dat betekent concreet: Retourkosten verlagen, sneller retouren afhandelen en retouren verminderen. Gebruik je GoedGepickt? Returnless integreert naadloos met de GoedGepickt software. Returnless neem je eenvoudig af voor een vast bedrag per maand. Met meer dan 20+ integraties koppel je Returnless binnen no-time aan iedere webshop. Benieuwd? Plan een demo!

Dit blog is geschreven door Maxine, marketing lead bij Returnless.